Studijní program
Charakteristika studijního programu
Evropské právo a politiky EU
Studium: jednooborové, magisterské navazující, prezenční
Výuka je podpořena e-learningovými studijními oporami, tedy je vhodná i pro studenty se zaměstnáním.
Délka studia (roky): 2
Akademický titul: Mgr.
Odhad počtu přijatých pro příští akad. rok: 30
Charakteristika programu
Politika, právo a hospodářství jsou v posledních letech výrazně ovlivňovány evropským rozhodovacím procesem. Znalost práva, procesů a institucionálního rámce v souvislosti s Evropskou unií je tedy vysoce důležitá jak pro veřejný sektor, tak i pro každého občana.
Evropské právo a politiky EU představují unikátní možnost poznání politiky a práva na základě špičkové prezentace a zahraniční spolupráce.
Interdisciplinární studium spojuje politologii, právo a ekonomii v jedinečný celek. Základem je reflexe politiky, práva a praxe, nejen v evropských institucích, která je provázána s expertními výukovými metodami.
Znalost jazyků dává příležitost ke specializovaným zahraničním pobytům. V rámci navázané spolupráce je prezentována nabídka studia praktického nácviku rozhodovacích a administrativních procesů v institucích EU – Evropském parlamentu, Evropské unii, Komisi, Evropského soudního dvora.
Díky rozvinuté zahraniční spolupráci mají posluchači mnoho možností studovat v zahraničí a při splnění stanovených podmínek i získat diplom ze zahraniční univerzity (Paris Lodron Universität Salzburk) v rámci tzv. double degree.
Program nabízí a představuje:
- kvalifikaci k multidisciplinární expertní činnosti pro evropskou integraci, politiku a právo
- nejširší nabídku výuky evropského práva v českém a slovenském prostředí
- praktický nácvik a přípravu administrativních a politických procesů v rámci zahraničních pobytů
- znalost vnitřních procesu a funkcionalit evropských institucí
- možnost získat další kvalifikaci v rámci zahraniční spolupráce s rakouskými partnery
- rozvoj kulturních a zahraničních kompetencí v rámci interkulturního studia
Studium v Olomouci
Olomouc je malebné statutární město ležící přímo v centru Olomouckého kraje. Nachází se v něm početné pamětihodnosti zdobící nejen její nádherné centrum, ale i široké okolí. V Olomouci žije 99061 obyvatel a toto číslo se každý rok rozšíří přibližně o dalších 22 000 studentů Univerzity Palackého z celého světa, kteří sem přijíždí plnit si své studijní povinnosti. To, že Olomouc opravdu stojí za to, dokazuje i článek v prestižním cestovatelském průvodci Lonely Planet, který označil Olomouc jako jedno z deseti míst, které stojí za to v Evropě navštívit.
A co je na Olomouci opravdu to nejlepší? No přeci to, že se jedná o opravdové studentské město se vším všudy. Lze to poznat na každém kroku, jelikož zdejší studenti využívají nespočtu kaváren a barů či jiných kulturních míst jak pro své vzdělávání, tak i pro navazování nových kontaktů. A aby toho nebylo málo, desítky studentských organizací se snaží pro studenty v Olomouci vymýšlet další vzdělávací, kulturní či sportovní programy, aby si každý přišel na své.
Uplatnění absolventa
Absolvent oboru najde uplatnění především ve veřejné správě na všech úrovních, kde je dlouhodobý nedostatek odborníků na evropské integrační procesy. Oproti jiným oborům, čistě zaměřeným na politologii nebo evropská studia, jsou absolventi oceňováni také pro svou orientaci v právní oblasti. Absolventi mohou své vzdělání uplatnit konkrétně ve státních institucích (Úřad vlády, ministerstva nebo veřejná správa na úrovni krajů), samosprávních institucích (krajská a obecní správa), institucích Evropské unie a jejich přidružených organizacích, evropských regionálních agenturách.
Mimo oblast veřejné správy mnoho absolventů získává uplatnění i v českých nebo zahraničních soukromých firmách, ať již jde o malé a střední podniky nebo nadnárodní korporace, banky nebo právnické firmy. Nejkomplexnější výuka předmětů z oboru evropského práva v českém a slovenském prostředí dává absolventům našeho programu významnou konkurenční výhodu při vstupu na trh práce. Někteří absolventi využívají znalosti politik, práva a jazyků a živí se jako tlumočníci a překladatelé. Uplatnění absolventů je tedy různorodé a prakticky pokrývá celou veřejnou a velkou část soukromé sféry. Evropské právo a politiky EU tak představují unikátní příležitost specializačního studia pro široké spektrum absolventů bakalářských oborů – od ekonomů, žurnalistů, lingvistů až po doktory medicíny nebo inženýry technických oborů.
Studijní plán
Povinné předměty – první ročník | |||||||||
Katedra | Zkratka | Název | Kredity | Dopor. ročník | Dopor. semestr | LS | ZS | Rozsah | Typ zk. |
KPO | PDEU | Dějiny Evropské unie | 4 | 1 | ZS | N | A | 1+0+1 | Zk |
VPK | PZPEV | Základy principy práv. regulace ekonomie | 4 | 1 | ZS | N | A | 2+0+1 | Zk |
KPO | PTMV | Teorie a metodologie výzkumu | 3 | 1 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
KPO | PVÚPS | Vývoj ústavního a politického systému u ČR | 3 | 1 | ZS | N | A | 1+0+1 | Zk |
MEP | PÚZEU | 6 | 1 | ZS | N | A | 2+0+1 | Zp | |
KPO | PEP | Evropská politika | 3 | 1 | LS | A | N | 1+0+1 | Zk+ |
KPO | PSPEU | Společné politiky EU | 4 | 1 | LS | A | N | 1+0+1 | Zk+ |
KUP | PÚPČR | Ústavní právo ČR | 6 | 1 | LS | A | N | 2+0+1 | Zk+ |
MEP | PVTEU | Jednotný vnitřní trh EU | 6 | 1 | ZS | A | N | 2+0+1 | Zk+ |
MEP | PLMEU | Lidskoprávní mechanismy na úrovni EU | 6 | 1 | LS | A | N | 2+0+1 | Zk+ |
Povinné předměty – druhý ročník | |||||||||
Katedra | Zkratka | Název | Kredity | Dopor. ročník | Dopor. semestr | LS | ZS | Rozsah | Typ zk. |
MEP | PVEU1 | Právo vnějších vztahů EU 1 | 6 | 2 | ZS | N | A | 2+0+1 | Zk |
KPO | PDS | Diplomový seminář 1 | 1 | 2 | ZS | N | A | 0+0+1 | Ko |
KPO | PIEU | Instituce Evropské unie | 4 | 2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
MEP | PIIKP | Aplikace a implementace unijního práva | 5 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
MEP | PMPS | Mezinárodní právo soukromé EU | 6 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Zk+ |
MEP | MMPV | Mezinárodní právo veřejné | 6 | 2 | ZS | N | A | 2+0+1 | Zk |
KPO | PČEU | Politicko-právní aspekty členství České republiky v EU | 4 | 2 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
MEP | PVEU2 | Právo vnějších vztahů EU 2 | 5 | 2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
Povinně volitelné předměty – skupina 1 | |||||||||
Katedra | Zkratka | Název | Kredity | Dopor. ročník | Dopor. semestr | LS | ZS | Rozsah | Typ zk. |
KJA | JAZ1A | Odborný jazyk I. – 1. Angličtina | 3 | 1 | ZS | N | A | 0+0+2 | Zp |
KJA | JAZ1N | Odborný jazyk I. – 1. Němčina | 3 | 1 | ZS | N | A | 0+0+2 | Zp |
KJA | JAZ1F | 3 | 1 | ZS | N | A | 0+0+2 | Zp | |
KJA | JAZ2A | Odborný jazyk I. – 2. Angličtina | 5 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Zp, Zk |
KJA | JAZ2N | Odborný jazyk I. – 2. Němčina | 5 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Zp, Zk |
KJA | JAZ2F | Odborný jazyk I. – 2. Francoužština | 5 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Zp, Zk |
Podmínka pro splnění této skupiny předmětů: Povinná volba jednoho cizího jazyka z nabídky | |||||||||
Povinně volitelné předměty – skupina 2 | |||||||||
KPO | PÚDPO | Úvod do politologie | 3 | 1 | ZS | N | A | 2+0+0 | Zk |
VPK | PÚDPR | Úvod do práva | 3 | 1 | ZS | N | A | 2+0+0 | Zk |
Podmínka pro splnění této skupiny předmětů: Povinná volba Úvodu do politologie nebo Úvodu do práva, pokud nebyl předmět absolvován v předcházejícím studiu. | |||||||||
Povinně volitelné předměty – skupina 3 | |||||||||
KPO | PEPM | Evropské politické myšlení | 2 | 1-2 | ZS | N | A | 2+0+0 | Zk |
MEP | PIPL | Introduction to Public International Law | 4 | 1 | ZS | N | A | 2+0+0 | Ko |
VPK | PTFL | Comparative Financial and Tax Law | 4 | 1 | ZS | N | A | 2+0+0 | Ko |
VPK | PLEA | Legal and economic aspects of cross… | 3 | 1 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
KPO | PŘKM | Řešení konfliktů a mediace | 4 | 1-2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
MEP | PCLEU | Constitutional Law of the European Union | 4 | 1 | ZS | N | A | 2+0+2 | Zk |
KPO | PSC | Sustainability and Conflict | 4 | 1-2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
KPO | PNRPD | Nedemokratické režimy a přechod k demokracii | 3 | 2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
KPO | PSPSY | Sociální psychologie a interaktivní sociálně-psychologický výcvik | 3 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
MEP | PDKP | Diplomatické a konzulární právo | 3 | 2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
VPK | PBSEU | Bankovní služby v EU – právní a ekonomické aspekty | 3 | 2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
MEP | PGDPR | GDPR – právní problém v kontextu informačních technologií | 3 | 2 | ZS | N | A | 1+0+1 | Ko |
MEP | PLAC | Law of Armed Conflict and Use of Force | 4 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
KJA | JAZ3(A/F/N) | Odborný cizí jatyk I. – 3. (angličtina, francouzština, němčina) | 3 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
MEP | PICA | International Commercial Arbitration | 4 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
KUP | PÚSP | Ústavní srovnávací právo | 4 | 2 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
KPO | PVYJ | Vyjednávání | 4 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
MEP | PEUP | Evropský unijní prostor svobody, bezpečnosti a práva | 3 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
KPO | PMV | Metodologie výzkumu u politických institucí | 2 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+1 | Ko |
MEP | PMLCD | Multi-level Constitutional Dimension of the European Integration | 5 | 1 | LS | A | N | 2+0+0 | Ko |
KPO | PPDEU | Ochrana právního státu a problémy demokracie v EU | 3 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
KPO | PMO | Mezinárodní organizace | 4 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
KPO | PMOP | Mezinárodní obchodní politika | 3 | 1 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
VPK | PZOVS | Základy organizace a činnosti veřejné správy | 3 | 1 | LS | A | N | 2+0+0 | Ko |
MEP | PHSEU | Hospodářská soutěž v EU | 3 | 1 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
MEP | PLIO | Law of International Organisatons | 4 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
VPK | PEEP | Evropské enviromentální právo | 3 | 1 | LS | A | N | 1+0+1 | Zp, Zk |
MEP | PESPR | Evropské sociální právo | 3 | 1 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
MEP | PEIM | European Internal Market | 4 | 1 | LS | A | N | 2+0+0 | Zk |
MEP | PEMP | Evropské migrační právo | 3 | 1-2 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
MEP | PES | Evropské soudnictví | 3 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
KPO | TDCE | Transition to Democracy in Central Europe | 4 | 1-2 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko |
KUP | PPPS | Právní postavení politických stran | 3 | 1-2 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
MEP | PEPVZ | Evropské právo veřejných zakázek | 3 | 1-2 | LS | A | N | 1+0+1 | Ko |
MEP | POPEU | Obchodní právo EU | 3 | 1-2 | LS | A | N | 2+0+0 | Zk |
KJA | JAZ4(A/F/N) | Odborný cizí jazyk I. – 4 (angličtina, francouzština, němčina) | 5 | 2 | LS | A | N | 0+0+2 | Zk |
KPO | PFTL | Comparative Financial and Tax Law | 4 | 1 | LS | A | N | 2+0+0 | Ko |
KPO | TVEU | Transantlatické vztahy EU | 3 | 1 | ZS | N | A | 0+0+2 | Ko |
KPO | PTDEU | Transition to Democracy in Central EU | 4 | LS | A | N | 0+0+2 | Ko | |
Podmínka pro splnění této skupiny předmětů: Splnit minimální počet kreditů za Povinně volitelné předměty | |||||||||
Státní závěrečná zkouška | |||||||||
MEP | PSZZ1 | Evropské právo | 0 | 2 | ZS/LS | 0+0+0 | Szv | ||
KPO | PSZZ2 | Evropská unie a lidská práva | 0 | 2 | ZS/LS | 0+0+0 | Szv | ||
MEP | PSZZ3 | Právní rámec a praxe politik EU | 0 | 2 | ZS/LS | 0+0+0 | Szv | ||
PFA | OBHDP | Obhajoba diplomové práce | 0 | 2 | ZS/LS | 0+0+0 | Odp |